Professorship for educational sciences with the focus on didactics and teaching research

StatusOrganisation is active
Address
Bispinghof 5/6
48143 Münster
Germany

Publications

Schultes, P.; Holle, J. & Gollub, P. (2026)
In: Walla, K.; Neuhaus, T. (eds.), Universitäten im 21. Jahrhundert – Herausforderungen, Chancen und Best Practicesx-xWiesbadenSpringer VS.
Research article (book contribution) | Peer reviewed | accepted / in press (not yet published)
Holle, J. & Gollub, P. (2026)
In: Nonte, S., Reintjes, C., Grommé, E., Kaiser, T., & Schlöpker, J. (eds.), Wissenstransfer zwischen Bildungsforschung, Bildungspraxis und Lehrer*innenbildungx-xMünsterWaxmann.
Research article (book contribution) | Peer reviewed | submitted / under review
Gollub, P. (2026)
Review article (book contribution) | Peer reviewed | submitted / under review
Rothland, M. (2026)
In: Zeitschrift für Pädagogik72#-#.
Review (journal) | accepted / in press (not yet published)
Hörnemann, L. & Gollub, P. (2026)
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstandx(x)x-x.
Research article (journal) | Peer reviewed | submitted / under review
Show all publications (349)

Projects

Duration: 01/11/2025 - 30/09/2027 | 1st Funding period
Type of project: Project carried out outside the University of Münster
Duration: since 01/04/2024
Type of project: Own resources project
Duration: 01/04/2023 - 30/09/2025
Funded by: Federal Ministry of Research, Technology and Space
Type of project: Participation in federally funded joint project
Duration: 03/01/2022 - 31/12/2024
Type of project: Own resources project
Duration: 01/06/2021 - 30/09/2023
Type of project: Own resources project
Show all projects (17)

Preisverleihungen

Förderpreis für ausgezeichnete Arbeiten junger Erziehungswissenschaftlerinnen und Erziehungswissenschaftler 2012
Awarded by: Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Award given to: Rothland, Martin
Announced at: 15/03/2012 | Date of awarding: 15/03/2012
Type of distinction: Best publication award

Promotionen

[Working title] Forschungsbeiträge zum Lehrer:innenberuf und Lehrer:innenarbeitsmarkt
Candidate: Philipp Schultes | Supervisors: Rothland, Martin
Period of time: 01/02/2024 - today
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
„Haltung“ im Lehrerinnen- und Lehrerberuf. Diskursanalytische Rekonstruktionen zur Tradition und Konjunktur eines schillernden Begriffs.
Candidate: Gensler, Anna | Supervisors: Rothland, Martin
Period of time: until 01/01/2020
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Wie beurteilen Fach- und Schulleitungen angehende Lehrerinnen und Lehrer im Referendariat in NRW? Eine qualitativ-rekonstruktive Dokumentenanalyse von…
Candidate: Kruse, Christoph | Supervisors: Rothland, Martin
Period of time: until 01/01/2020
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Die Entwicklung von Studierenden im Praxissemester. Eine Längsschnittanalyse unter Berück-sichtigung der Angebots-Nutzungsstrukturen im Praxissemester
Candidate: Straub, Sophie | Supervisors: Rothland, Martin
Period of time: until 01/12/2019
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at another university (NOT University of Münster)
Die Begleitung von Professionalisierungsprozessen im Praxissemester. Eine qualitativ-rekonstruktive Studie zum Bilanz- und Perspektivgespräch
Candidate: Zorn, Sarah Katharina | Supervisors: Rothland, Martin; Weyland, Ulrike
Period of time: until 26/08/2019
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at another university (NOT University of Münster)

Vorträge

Berufsziel Sek I-Lehrkraft!? Erste quantitative und qualitative Ergebnisse eines Längsschnitts
Schultes, P., Holle, J. & Gollub, P. (24/03/2026)
30. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft "Brüche", München
Type of talk: scientific talk
Die Beurteilung von Lehrer:innen im Vorbereitungsdienst. Ein innovativer Blick durch Gutachten auf die zweite Phase der Lehrer:innenbildung.
Kruse, Chr. (24/03/2026)
Posterbeitrag auf dem 30. Kongress der DGfE zum Thema "Brüche", München
Type of talk: scientific talk
Beweggründe für das Lehramtsstudium - Befunde zu Studienwahl und Studienmotivation
Holle, J., Schultes, P. & Gollub, P. (19/11/2025)
2. Treffen der Allianz für Lehrkräfte, Investitionsbank Berlin
Type of talk: scientific talk
Systematische Reviews in der Erziehungswissenschaft. Potenziale für einen Forschungsüberblick!?
Gollub, P. (15/10/2025)
Kolloqium der Arbeitseinheit 'Pädagogik bei erschwertem Lernen unter besonderer Berücksichtigung inklusiver…, Franz Hitze Haus Münster
Type of talk: scientific talk
Berufsziel Sek I-Lehrkraft!? Erste quantitative und qualitative Ergebnisse eines Längsschnitts
Schultes, P., Holle, J. & Gollub, P. (23/09/2025)
AEPF-Tagung 2025 "Veränderte Bildung - Veränderte Bildungsforschung?", Essen
Type of talk: scientific talk
Show all talks (142)

Parent organisational units