Professorship of didactics of mathematics with the focus on inclusion (Prof. Nührenbörger)

StatusOrganisation is active
Email addressgfgimb@uni-muenster.de
Address
Johann-Krane-Weg 39
48149 Münster
Germany

Publications

Pahlsmeier, Zita; Ebers, Patrick; Barzel, Bärbel; Hussmann, Stephan; Leinigen, Andreas; Mentrop, Maike; Nührenbörger, Marcus; Schacht, Florian; Walter, Daniel
In: Platz, Melanie; Lambert, Anselm (eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht1-1Saarbrücken(kein Verlag angegeben).
Research article in edited proceedings (conference) | Peer reviewed | accepted / in press (not yet published)
Ehrlich, N.  (2026)
In: Isensee, F.; Kapp, F.; Mayer, T., Meyer-Jenßen, L. & Zunker, N. (eds.), Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung 2026Berlin Universities Publishing.
Research article (book contribution) | Peer reviewed | accepted / in press (not yet published)
Raßbach, Annika; Nührenbörger, Marcus (2025)
In: ICME (eds.), Proceedings of the 15th International Congress on Mathematical Education – ICME151-4SydneyICME.
Research article in edited proceedings (conference) | Peer reviewed | Published
Nührenbörger, Marcus; Wember, Franz B.; Wollenweber, Tobias; Frischemeier, Daniel; Korten, Laura; Selter, Christoph (2025)
In: Journal of Mathematics Teacher Education28151-177. doi:10.1007/s10857-024-09624-8
Research article (journal) | Peer reviewed | Published
Hußmann, S.; Göbel, K.; Kranefeld, U.; & Nührenbörger, M. (2025)
In: Die Materialwerkstatt. Zeitschrift für Konzepte und Arbeitsmaterialien für Lehrer*innenbildung und Unterricht7(2)1-22. doi:10.11576/dimawe-7851
Research article (journal) | Peer reviewed | Published
Show all publications (250)

Projects

Duration: since 01/02/2025
Type of project: Own resources project
Duration: since 01/10/2024
Type of project: Own resources project
Duration: 01/04/2023 - 31/12/2027 | 2nd Funding period
Funded by: North Rhine-Westfalian Ministry of School and Further Education, Federal Ministry of Research, Technology and Space
Type of project: Participation in federally funded joint project
Duration: 01/04/2023 - 30/09/2025
Funded by: Federal Ministry of Research, Technology and Space
Type of project: Participation in federally funded joint project
Duration: 01/02/2023 - 31/07/2025
Funded by: Ernst Klett Verlag GmbH
Type of project: Individual project
Show all projects (21)

Preisverleihungen

IDEAward (Inclusion Diversity Education Award) 2021 in the category: Herausragende, inklusionsorientierte Lehrveranstaltungen in der Mathematikdidaktik (1st prize)
Awarded by: DoProfil (Dortmunder Profil für inklusionsorientierte Lehrer/-innenbildung) der Technischen Universität Dortmund
Award given to: Kuzu, Taha; Tubach, Dorothea
Announced at: 01/06/2021 | Date of awarding: 01/11/2021
Type of distinction: Research award or other distinction
Textbook of the Year 2017 in the category: Mathematik (1st prize)
Awarded by: Leibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI)
Award given to: Nührenbörger, Marcus; Schwarzkopf, Ralph; Wittmann, Erich; Müller, Gerhard
Announced at: 24/03/2017 | Date of awarding: 24/03/2017
Type of distinction: Best publication award
Promotionsstipendium
Awarded by: Avicenna Studienwerk
Award given to: Kuzu, Taha
Announced at: 01/03/2016
Type of distinction: Scholarship

Vorträge

Förderung mathematischer Begabung und „Bildung für nachhaltige Entwicklung“ - Erleben von Freude durch Selbstbestimmung als lernförderliche Emotion im Lehr…
Ehrlich, N. (08/11/2025)
12. Internationaler ÖZBF-Kongress - Emotion & Begabung, Salzburg
Type of talk: practical talk
Mathematisch begeistern mit potenzialfördernden Lernumgebungen
Tenboll, Ole; Silvia Wördemann; Marcus Nührenbörger (07/11/2025)
12. Internationaler ÖZBF-Kongress, Salzburg
Type of talk: practical talk
Mathematik und "Bildung für nachhaltige Entwicklung" (BNE) - Ein universitäres Lehr-Lern-Labor für den Übergang von der Grundschule zur Sekundarstufe
Ehrlich, N. (24/10/2025)
11. Tagung des Arbeitskreises Lehr-Lern-Labore Mathematik, Gießen
Type of talk: scientific talk
Wirksamkeit eines fachübergreifenden Fortbildungskonzepts zur kognitiven Aktivierung im digital-gestützten Mathematik- und Sachunterricht
Isbrecht, Anna-Lena; Pahlsmeier, Zita; Leinigen, Andreas; Meschede, Nicola; Nührenbörger, Marcus; Walter, Daniel; Windt, Anna (29/09/2025)
Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung gestalten, Potsdam
Type of talk: scientific talk
Potenzialförderung für alle – Einblicke in das Mathe Zentrum Münster (MaZ)
Berlinger, N.; Ehrlich, N.; Kortüm, L. & Unteregge, S. (06/09/2025)
DoMath in der Grundschule, Universität Münster
Type of talk: practical talk
Show all talks (38)

Parent organisational units