Einfluss von Lerngelegenheiten auf die professionelle Unterrichtswahrnehmung von Lernunterstützung im naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht von Grundschullehramtsstudierenden

Basic data of the doctoral examination procedure

Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Period of time01/02/2013 - 03/11/2017
Statuscompleted
CandidateSunder, Cornelia
Doctoral subjectDidaktik des Sachunterrichtes
Doctoral degreeDr. paed.
Form of the doctoral thesismonographic
Awarded byDepartment 11 - Physics
SupervisorsMöller, Kornelia
ReviewersMöller, Kornelia

Description

Im Rahmen der Promotion wird untersucht, inwiefern die professionelle Unterrichtswahrnehmung von Studierenden bezüglich lernunterstützender Maßnahmen im naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht durch eine in das Studium integrierte Lehrintervention mit Praxisbezügen gefördert werden kann. Insbesondere ist dabei die Frage zentral, inwiefern der Einsatz videobasierter Unterrichtsanalysen zusätzliche Lerneffekte erzielen kann.

Promovend*in an der Universität Münster

Sunder, Cornelia
Department for didactics and teaching general science

Supervision at the University of Münster

Möller, Kornelia
Professorship for didactics and teaching general science (Prof. Möller)

Projects in which the doctoral examination procedure takes/took place

Duration: 01/09/2012 - 30/08/2015
Funded by: Federal Ministry of Education and Research
Type of project: Participation in BMBF-joint project

Publications resulting from doctoral examination procedure

Sunder, C., Todorova, M. & Möller, K. (2015)
In: H. Fischer, H. Giest, K. Michalik (eds.), Bildung im und durch Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Type of Publication: Research article (book contribution)
Sunder, C., Todorova, M., & Möller, K. (2014)
In: Multi-methodische Zugänge zur videobasierten Unterrichtsanalyse – ein Dialog, Monte Verità, Ascona, Schweiz, .
Type of Publication: Abstract in digital collection (conference)
Gold, B., Hellermann, C., Holodynski, M., Möller, K., Sunder, C., & Todorova, M. (2014)
In: ProPäda Interventionstagung 2014, Wuppertal, .
Type of Publication: Abstract in digital collection (conference)

Preisverleihungen erhalten für Promotion

Lehrpreis 2013
Awarded by: Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Award given to: Gold, Bernadette; Hellermann, Christina; Holodynski, Manfred; Möller, Kornelia; Sunder, Cornelia (Lehrprojekt "Videobasierte Unterrichtsanalyse")
Announced at: 15/01/2014 | Date of awarding: 15/01/2014
Type of distinction: Research award or other distinction