Academic Education | |
10/2016 - 05/2019 | Doctoral studies (Dr. phil.) in Educational Science, WWU Münster, title of doctoral thesis: Der Einfluss von Gruppenkohäsion auf die soziale Partizipation individueller Schülerinnen und Schüler – Eine Interventionsstudie an inklusiv unterrichtenden Grundschulen (The Influence of Group Cohesion on the Social Participation of Individual Pupils - An Intervention Study in Inclusive Primary Schools) |
02/2006 - 06/2007 | Studies in Primary Education (2nd State Exam), Title of the 2nd State Thesis: Einführung, Evaluation und Weiterentwicklung eines Lerntagebuches zur Verbesserung motivationaler Variablen (Introduction, Evaluation and Further Development of a Learning Diary to Improve Motivational Variables) |
10/2001 - 09/2005 | Studies in Psychologie (Diploma), Title of the Diploma Thesis:Die Wirkung impliziter und expliziter Zielaktivierung auf die Leistung von Personen mit unterschiedlichen Leistungsmotiven (The Effect of Implicit and Explicit Target Activation on the Performance of Individuals with different Performance Motives) |
10/2001 - 06/2002 | Degree ProDoc, Preparatory Doctoral Studies, University of Dortmund |
10/1997 - 06/2001 | Studies in Primary Education (1st State Exam), Subjects: Mathematics, German and General Knowledge, Title of the 1st State Thesis: Der Einfluss diagnostischen Wissens auf die Einstellung gegenüber Hochbegabten (The Influence of Diagnostic Knowledge on the Attitude towards the High Talented) |
Work Experience | |
since 10/2019 | Academic Councillor in the Research Methods AG (Prof. Dr. Stefanie van Ophuysen) |
08/2015 - 09/2019 | Deputy Teacher in the Research Methods AG (Prof. Dr. Stefanie van Ophuysen) |
10/2012 - 07/2015 | Deputy School Management, Bunte Schule, Bochum |
08/2007 - 09/2012 | Teacher at the Elementary School Grundschule im Dorf, Herdecke (grade 1-4), Participation in the Competence Team EN-Kreis in the Sector of "Individual Support", Regular Teaching Assignments at the University of Dortmund |
01/2005 - 06/2008 | Learning Trainer & Diagnostician in the Sector Support and Diagnostics of Children with LRS, Institute for Diagnostics & Learning Training (IDL), Bochum |
04/2003 - 02/2005 | Research Assistant, Participation in the DFG project "From Primary to Secondary School: Individual Developments of Pupils and their Contextual Conditions" (Prof. Dr. Heinz Günter Holtappels), Institute for School Development Research (IFS), University of Dortmund |
09/2002 - 03/2003 | Research Assistant (Prof. Dr. Karl August Wiederhold), Institute for General Didactics and School Pedagogy (IADS), University of Dortmund |
1999 - 2001 | Student & Research Assistant, Prof. Dr. Bettina Hannover (Social Psychology), University of Dortmund |
Erhardt, Y.; Sieveke, P.; van Ophuysen, S.; Schürer, S.; Busse, V. (2024) In: Next Generation Literacies Conference, Hamburg , Germany. Type of Publication: Poster | |
Busse, V.; Schürer, S.; van Ophuysen (2024) In: Die Deutsche Schule, 116(2) Type of Publication: Research article (journal) | |
Lintorf, K.; Schürer, S. (2023) In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 1 Type of Publication: Research article (journal) | |
Schürer, S.; Lintorf, K. (2023) In: Haider, M.; Böhme, R.; Gebauer, S.; Gößinger, C.; Munser-Kiefer, M.; Rank, A. (eds.), Nachhaltige Bildung in der Grundschule. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. Type of Publication: Research article (book contribution) | |
van Ophuysen, S.; Behrmann, L.; Schürer, S. (2023) In: McElvany, N.; Grecu, , A. L.; Lorenz, R.; Becker, M.; Dignath, C.; Gaspard, H.; Lauermann, F. (eds.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Weinheim: Beltz Verlag. Type of Publication: Research article (book contribution) |
Duration: 01/01/2024 - 31/12/2026 Funded by: DFG - Individual Grants Programme Type of project: Individual project | |
Duration: 01/10/2022 - 30/09/2025 Funded by: Federal Ministry of Education and Research Type of project: Individual project | |
Duration: since 01/01/2022 Type of project: Own resources project | |
Duration: since 01/02/2021 Type of project: Own resources project | |
Duration: since 01/04/2020 Type of project: Own resources project |
Soziale Partizipation von Schüler*innen der Sekundarstufe 1. Macht die Lehrkraft den Unterschied? Schürer, S., van Ophuysen, S. & Marticke, S. (03/11/2023) Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Universität Münster Type of talk: scientific talk | |
Zum Zusammenhang von Pädagogischen Beziehungen und sozialer Partizipation Schürer, S. (29/09/2023) Jahrestagung der DGfE Kommission Grundschulforschung & Pädagogik der Primarstufe, Siegen Type of talk: scientific talk | |
Soziale Partizipation in der Sekundarstufe 1. Der Zusammenhang zum Migrationshintergrund, zur Leistung und zur Lehrkraft-Schüler*in-Interaktion Schürer, S.; van Ophuysen, S.; Marticke, S. (14/09/2023) Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Potsdam Type of talk: scientific talk | |
Erziehungs- und Bildungspartnerschaften mit Eltern von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf – Ein einlösbarer Anspruch am Übergang zur weiterführenden… Schürer, S.; Lintorf, K. (21/09/2022) Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Regensburg Type of talk: scientific talk | |
Die Gestaltung des Grundschulübergangs im Wandel? Längsschnittliche Analyse einer Grundschullehrkräftebefragung von 2002 vs. 2018.
Vortrag im Rahmen des… Bloh, B.; van Ophuysen, S.; Schürer, S. (24/09/2021) Jahrestagung der DGfE Sektion Schulpädagogik, Universität Osnabrück Type of talk: scientific talk |
Wissenschaftspreis der Dietrich-Eggert-Stiftung für schulische Inklusion 2022 Awarded by: Dietrich-Eggert-Stiftung Award given to: Schürer, Sina; van Ophuysen, Stefanie; Sophie Marticke Announced at: 10/03/2023 | Date of awarding: 10/03/2023 Type of distinction: Research award or other distinction | |
The International Conference on Inclusion Poster Award 2018 (2nd Place) Awarded by: Institut für Bildungsforschung in der School of Education, Bergische Universität Wuppertal Award given to: Schürer, Sina; Michalke, Sophie; van Ophuysen, Stefanie Announced at: 14/07/2018 | Date of awarding: 14/07/2018 Type of distinction: Best publication award | |
Jahrgangsbestenpreis 2001 der TU Dortmund Awarded by: Gesellschaft der Freunde der Universität Dortmund e.V. Award given to: Schürer, Sina Date of awarding: 01/01/2001 Type of distinction: Research award or other distinction |
Der Einfluss von Gruppenkohäsion auf die soziale Partizipation individueller Schülerinnen und Schüler - Eine Interventionsstudie an inklusiv unterrichtenden… Candidate: Schürer, Sina | Supervisors: van Ophuysen, Stefanie; Huber, Christian (Bergische Universität Wuppertal) Period of time: 01/04/2016 - 23/05/2019 Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster |