Academic Education | |
10/2016 - 10/2018 | Masterstudium an der Universität Münster mit den Fächern Deutsch und Niederländisch (Thema der Masterarbeit: "De/Die student vs. Der/Die Studierende" – De mentale genderrepresentatie van Duitse NVT- en Nederlandse DVT-leerders in vergelijking) |
10/2013 - 08/2016 | Zwei-Fach-Bachelor-Studium an der Universität Münster mit den Fächern Deutsch und Niederlandistik (Thema der Bachelorarbeit: "Toen waren er nog twee..." – Het Nederlandse pronominale genus door de bril van Duitse NVT-leerders) |
Work Experience | |
since 04/2019 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter |
02/2019 - 03/2019 | Wissenschaftliche Hilfskraft im Bereich der Sprachwissenschaft |
10/2017 - 01/2019 | Studentische Hilfskraft mit Bachelorabschluss im Bereich der Sprachwissenschaft |
04/2016 - 09/2017 | Studentische Hilfskraft im Bereich der Sprachwissenschaft |
Urbanek, L (2023) Type of Publication: Web publication (blog article) | |
Günther-van der Meij, M, Urbanek, L, De Vogelaer, G, Jager, J, Duarte, J (2022) In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 27(1) Type of Publication: Research article (journal) | |
Urbanek, L, Günther, M, De Vogelaer, G, Jager, J (2021) In: nachbarsprache niederländisch, 36 Type of Publication: Research article (journal) | |
Koster D, Urbanek L (2020) In: nachbarsprache niederländisch, 34 Type of Publication: Research article (journal) | |
De Vogelaer G, Fanta J, Poarch G, Schimke S, Urbanek L (2020) In: De Vogelaer, G, Koster D, Leuschner T (eds.), German and Dutch in Contrast: Synchronic, Diachronic and Psycholinguistic Perspectives. Berlin/Boston: De Gruyter. Type of Publication: Research article (book contribution) |
Kino im Klassenzimmer (KiK) Duration: 01/01/2020 - 31/12/2020 Funded by: Nederlandse Taalunie, The Regional Association of Westphalia-Lippe (LWL), Landschaftsverband Rheinland, Niedersächsisches Landesinstitut für schulische Qualitätsentwicklung Type of project: Individual project | |
Duration: 01/05/2019 - 31/12/2021 Funded by: EC - INTERREG V-programme Germany–Netherlands Type of project: EU-project hosted outside University of Münster |
Exploring the active and passive dimension of subtitling in L3-Dutch teaching for German schools and its impact on incidental vocabulary acquisition in… Urbanek, Lukas (03/07/2024) EuroSLA 33 (European Second Language Association), Montpellier Type of talk: scientific talk | |
Passief kijken versus actief maken en het potentieel voor incidentele woordenschatverwerving – De casus ‘filmondertiteling’ in het Duitse NVT-onderwijs Urbanek, Lukas (23/03/2024) Colloquium voor doctorandi en habilitandi van de Neerlandistiek in de Duitstalige landen (DoHa) 2024, Freie Universität Berlin, Berlin Type of talk: scientific talk | |
The impact of “Subtitles as a Support” and “Subtitling as a Task” on incidental vocabulary acquisition of L3-Dutch in German schools – Does involvement matter? Urbanek, Lukas (24/01/2024) LANSPAN Colloquium (Language and Literacy Development across the Life Span), University of Groningen, Groningen Type of talk: scientific talk | |
„Es war wirklich mal was Anderes!“ - Evaluation eines schulischen Untertitelungsprojektes mit deutschen Niederländischlernenden zur Förderung von… Urbanek, Lukas (27/09/2023) 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der DGFF (Thema: „Grenzen – Grenzräume – Entgrenzungen“), Pädagogische Hochschule, Freiburg im Breisgau Type of talk: scientific talk | |
Language mediation and vocabulary enhancement through active subtitling - Insights into a L2-Dutch language learning project at German schools Urbanek, Lukas (31/08/2023) EuroSLA 32, Birmingham Type of talk: scientific talk |
Europees Talenlabel 2021 ('Europäisches Sprachensiegel') (1. Jurypreis) Awarded by: Nuffic (niederländische Organisation für Internationalisierung im Bildungswesen) Award given to: De Vogelaer, Gunther; Günther, Mirjam; Urbanek, Lukas; Jager, Jordi Announced at: 26/11/2021 | Date of awarding: 26/11/2021 Type of distinction: Research award or other distinction |