Professor Dr. Marcus Hammann

Current affiliations

  • Professur für Didaktik der Biologie (Prof. Hammann)

Curriculum Vitae (CV)

  • biologiedidaktische Lehr-Lernforschung
  • Weiterentwicklung des Genetik- und Evolutionsunterrichts
  • Naturerfahrung im Biologieunterricht

Academic Education

1998Zweites Staatsexamen für das Lehramt an Gymnasien, Studienseminar Kiel
1996 - 1998Pre-service Teacher Training, Kiel, Germany
1994 - 1996Teaching Assistant, University of Kansas, USA
1994Erstes Staatsexamen, University of Kiel
1987 - 1994Studies in Biology and English, University of Kiel
1992Studies and MA (Master of Arts) in English, University of Kansas, USA

Work Experience

since 10/2005Professor of Biology Didactics (W2), WWU Münster
2003 - 10/2005Junior Professor of Biology Didactics at the Leibniz Institute for Science Education (IPN) at the University of Kiel
2002 - 2003Research Associate at the Leibniz-Institute for Science Education (IPN) at the University of Kiel, PISA 2006
2002Dr. rer. nat. in Biology Didactics, Leibniz-Institute for Science Education (IPN), Kiel
1999 - 2002Research Assistant at the Leibniz-Institute for Science Education (IPN), KMK-Modellversuchprogramm “Steigerung der Effizienz des naturwissenschaftlichen Unterrichts”

Functions and Memberships

since 08/2022Vorsitzender, Akademisches Komitee, ERIDOB (European Researchers in Didactics of Biology)
since 08/2022Series Editor, Contributions from Biology Education Research (Buchreihe), Springer
since 08/2018Mitglied, Editorial Board, Evolution: Education & Outreach
since 08/2018Mitglied, Editorial Board, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, FDdB, GDCP
06/2009 - 07/2021Mitglied, International Advisory Board, Journal of Biological Education
2011 - 2017Vorsitzender des Vorstands, Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO
2011 - 2015Mitglied der Science Expert Group, International Science Expert Group (SEG) für den PISA Naturwissenschaftstest 2015, OECD
2006 - 2008Member of PISA Konsortium Deutschland
09/2004 - 10/2008Vorsitzender, Akademisches Komitee, Member of the Academic Committee and Secretary of ERIDBO (European Reseachers in Didactics of Biology)

Appointments

11/2019Offer to a Professorship for Didaktik der Biologie (W3) , Universität Hamburg (rejected)
08/2010Offer to a Professorship for Didaktik der Biologie (W2) , Universität Potsdam (rejected)
12/2007Offer to a Professorship for Didaktik der Biologie (W3) , University of Education Weingarten
09/2005Offer to a Professorship for Didaktik der Biologie (W3) , Friedrich-Schiller-Universität Jena

Publications

Kürten, R.; Greefrath, G.; Hammann, M. (eds.) (2024)
Münster: Waxmann.
Type of Publication: Book (edited collection)
Kürten, R., Greefrath, G., Hammann, M., Marohn, A., & Windt. A. (2024)
In: Kürten, R., Greefrath, G., & Hammann, M. (eds.), Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion. Münster: Waxmann.
Type of Publication: Research article (book contribution)
Korfiatis, Konstantinos; Grace, Marcus; Hammann, Marcus (eds.) (2024)
Cham: Springer International Publishing.
Type of Publication: Conference proceedings
Hammann, Marcus (2024)
In: Korfiatis, Konstantinos; Grace, Marcus; Hammann, Marcus (eds.), Shaping the Future of Biological Education Research. Cham: Springer International Publishing.
Type of Publication: Research article (book contribution)
Duncan, R.G.; Krishnamoorthy, R.; Harms, U., Haskel-Ittah, M.; Kampourakis, K.; Gericke, N.; Hammann, M.; Jimenez-Aleixandre, M.; Nehm, R.H.; Reiss, M.J.; Yarden, A. (2024)
In: Science, 383(6685)
Type of Publication: Research article (journal)
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Projects

Duration: 01/10/2020 - 31/12/2021
Funded by: Uni Münster-internal funding - Topical Programs
Type of project: Internally at the University of Münster funded project
Duration: 01/07/2019 - 31/12/2023 | 2nd Funding period
Funded by: BMBF - Qualitätsoffensive Lehrerbildung
Type of project: Participation in BMBF-joint project
Duration: 01/04/2016 - 30/06/2019 | 1st Funding period
Funded by: BMBF - Qualitätsoffensive Lehrerbildung
Type of project: Participation in BMBF-joint project
Duration: since 01/10/2015
Type of project: Own resources project
Duration: 01/10/2014 - 01/10/2017
Funded by: Deutsche Telekom Stiftung
Type of project: Individual project
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Talks

Dealing with Uncertainty in Science Education – A Systematic Review on Types of Uncertainty and Ways of Dealing with Uncertainty
Korfmacher, Isa Marie; Konnemann, Christiane; Hammann, Marcus (02/07/2024)
14th conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Lyon
Type of talk: scientific talk
Umgang mit Unsicherheit beim naturwissenschaftlichen Lehren und Lernen: Ein systematisches Review
Korfmacher, Isa Marie; Hammann, Marcus; Konnemann, Christiane (20/09/2023)
Internationale Tagung der Fachsektion Didatik der Biologie (FDdB) im VBio 2023, PH Ludwigsburg
Type of talk: scientific talk
Teach consensus, not controversy! Effekte von consensus messaging auf die Akzeptanz der Evolutionstheorie.
Korfmacher, Isa Marie; Hammann, Marcus; Konnemann, Christiane (20/03/2023)
24. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBIO, Frankfurt am Main
Type of talk: scientific talk
Teach consensus, not controversy: Using science communication strategies to affect students’ acceptance of evolutionary theory
Korfmacher, Isa Marie; Konnemann, Christiane; Hammann, Marcus (01/09/2022)
13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB) 2022, Nicosia
Type of talk: scientific talk
Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Kriterien konstruktivistischen Evolutionsunterrichts – Eine qualitativ-rekonstruktive Studie.
Steinwachs, J., Hammann, M. & Gresch, H. (27/02/2018)
Postervortrag auf der Frühjahrsschule der FDdB (Fachsektion Didaktik der Biologie) im VBIO, Köln
Type of talk: scientific talk
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Prizes

Reviewer of Excellence für die Zeitschrift International Journal of Science Education für das Jahr 2020
Awarded by: Herausgeber der Zeitschrift International Journal of Science Education
Award given to: Hammann, Marcus
Announced at: 05/06/2020 | Date of awarding: 05/06/2020
Type of distinction: Best reviewer award (conference or journal)
Polytechnik-Preis 2011 (2. Platz)
Awarded by: Stiftung Polytechnische Gesellschaft Frankfurt am Main
Award given to: Hammann, Marcus
Announced at: 15/11/2011 | Date of awarding: 15/11/2011
Type of distinction: Research award or other distinction

Doctorates

Schülervorstellungen zum Kohlenstoffkreislauf: Diagnose von Kohärenzproblemen und Förderung von Wissensvernetzung durch Organisationsebenen-vernetzendes Denken
Candidate: Katharina Düsing | Supervisors: Hammann, Marcus | Reviewers: Hammann, Marcus; Hellberg-Rode, Gesine
Period of time: 15/05/2018 - 11/05/2021
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Evolution of Life - Begleitforschung zu Unterrichtsmaterialien für einen modernen Evolutionsunterricht unter Berücksichtigung von situationalem Interesse und…
Candidate: Jördens, Janina | Supervisors: Hammann, Marcus
Period of time: until 01/03/2021
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Welche Faktoren beeinflussen die Intention von Biologielehrkräften, das Thema Krebserkrankungen zu unterrichten: Eine Untersuchung im Rahmen der Theorie des…
Candidate: Heuckmann, Benedikt | Supervisors: Hammann, Marcus; Asshoff, Roman
Period of time: until 03/07/2020
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Diagrammverstehen in der Biologie - Förderung des Diagrammverstehens durch Anregung zur Bildung tranlationaler Kohärenz
Candidate: Jahnke, Lars | Supervisors: Hammann, Marcus
Period of time: until 08/01/2020
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Epistemische Kompetenz: Befähigung zur Wissenschaftsreflexion als Bildungsaufgabe
Candidate: Kötter, Mario | Supervisors: Hammann, Marcus
Period of time: until 02/12/2019
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
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