Profile picture of Prof. Dr. Carola Grunschel

Prof. Dr. Carola Grunschel

Current affiliations

  • Professorship for educational psychology

Curriculum Vitae (CV)

  • Prokrastination und motivationale Konflikte im Kontext des selbstregulierten Lernens
  • Motivation und Motivationsregulation
  • Ursachen von Studienabbruch
  • Schulische Inklusion: Motivation, Wohlbefinden und Diagnostik
  • Alltagsnahe Methoden, insbesondere Experience Sampling

Academic Education

10/2001 - 05/2007Studium der Psychologie an der Universität Osnabrück (Titel der Diplomarbeit: „Training gegen das Aufschieben von Arbeitsaufgaben: Entwicklung, Durchführung und Evaluation“)

Work Experience

04/2013 - 08/2018Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitseinheit „Psychologie der Bildung und Erziehung“, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld
04/2017 - 09/2017Vertretung der W2-Professur Pädagogische Psychologie an der Justus-Liebig-Universität Gießen
05/2013Promotion zum Dr. phil. an der Universität Bielefeld (Titel: Akademische Prokrastination: Eine qualitative und quantitative Untersuchung von Gründen und Konsequenzen)
03/2012 - 03/2013Wissenschaftliche Mitarbeiterin im BMBF-Projekt „Bielefelder Längsschnittstudie zum Lernen in inklusiven und exklusiven Förderarrangements“, Arbeitseinheit „Pädagogische Psychologie“, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld
02/2009 - 02/2012Wissenschaftliche Mitarbeiterin im BMBF-Projekt „Prokrastination im Hochschulkontext: Ein Programm zur differentiellen Diagnose und individualisierten Intervention“, Arbeitseinheit „Psychologie der Bildung und Erziehung“, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld
08/2007 - 01/2009Beraterin im kölner institut für managementberatung, Köln

Functions and Memberships

since 2013Gutachterin: British Journal of Educational Psychology; Diagnostica; Educational Psychology; Educational Psychology Review; Journal of Educational Psychology; Learning and Individual Differences; Metacognition and Learning; Psychology; Studies in Higher Education; Zeitschrift für Empirische Hochschulforschung; Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie; Zeitschrift für Erziehungswissenschaft

Appointments

09/2018Offer to a Professorship for Pädagogische Psychologie (W2) , University of Münster (accepted)

Publications

Trautner, M.; Grunschel, C.; Schwinger, M.  (2025)
In: Educational Psychology Review3744. doi:10.1007/s10648-025-10019-1
Research article (journal) | Peer reviewed | Published
Ehlert, M.; Grunschel, C.; Koehler, F.  (2025)
In: Educational Psychology Review3769. doi:10.1007/s10648-025-10048-w
Research article (journal) | Peer reviewed | Published
Gadosey, C. K.; Turhan, D.; Wenker, T.; Kegel, L. S.; Bobe, J.; Thomas, L.; Buhlmann, U.; Fries, S.; Grunschel, C. (2024)
In: Current Psychology4331476-31494. doi:10.1007/s12144-024-06719-6
Research article (journal) | Peer reviewed | Published
Kegel, Lena S.; Scheunemann, Anne; Turhan, Derya; Grunschel, Carola (2024)
In: Breetzke, Jonas; Bohndick, Carla (eds.), Relevanz, Nutzen und Wert des Studiums - Neue Perspektiven aus Forschung und Praxis287-314MünsterWaxmann. doi:10.31244/9783830998440
Research article (book contribution) | Peer reviewed | Published
Bachmann, O., Grunschel, C. & Fries, S. (2024)
In: Frontiers in Psychology151404767. doi:10.3389/fpsyg.2024.1404767
Research article (journal) | Peer reviewed | Published
Show all publications

Projects

Duration: 01/12/2022 - 31/12/2024
Funded by: Uni Münster-internal funding - Topical Programmes
Type of project: Internally at the University of Münster funded project
Duration: 01/08/2021 - 31/07/2024 | 2nd Funding period
Funded by: Federal Ministry of Research, Technology and Space
Type of project: Participation in federally funded joint project
Duration: 01/03/2017 - 29/02/2020
Type of project: Project carried out outside the University of Münster
Duration: 01/10/2014 - 30/09/2018
Type of project: Own resources project

Talks

Relationships between exam-related expectations of success and subjective task value with procrastination and exam performance
Wolch. L., Kegel, L. S., Grunschel, C. (30/09/2025)
20. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Jena
Type of talk: scientific talk
Academic self-concept and sense of belonging: How their level and variability relate to academic success
Kegel, L. S., Kulp, M., Grunschel, C. (30/09/2025)
20. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Jena
Type of talk: scientific talk
Symposium: Indicators of academic success and their social and motivational determinants
Zimmermann, J.; Gunschel, C. (30/09/2025)
20. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Jena
Type of talk: scientific talk
Academic self-concept and academic procrastination among students: Their inter- and intra-individual interrelationship over the course of study
Kulp, M.; Scheunemann, A.; Wenker, T.; Bäulke, L.; Dresel, M.; Fries, S.; Leutner, D.; Wirth, J.; Grunschel, C. (29/09/2025)
20. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Jena
Type of talk: scientific talk
Level and variability of affective state during exam preparation: correlations with personality traits and academic self-concept
Kegel, L. S., Wloch, L., Grunschel, C. (22/09/2025)
18. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Kassel
Type of talk: scientific talk
Show all talks