Professor Dr. Stephan Dutke

Current affiliations

  • Professorship for Psychology of Learning in Education and Instruction (Prof. Dutke)

Curriculum Vitae (CV)

  • Allgemeine und Pädagogische Psychologie
  • Lernen und Gedächtnis
  • Textverstehen
  • Metakognition

Academic Education

since 10/1996Habilitation, venia legendi für das Fach Psychologie
12/1987Promotion zum Dr. phil.
05/1984 - 06/1986Promotionsförderung
10/1978 - 04/1984Studium der Psychologie

Work Experience

since 11/2006Professor für Lernpsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
01/2005 - 10/2006Wiss. Leiter des Zentrums für Lehrerbildung, Technische Universität Kaiserslautern
05/1999 - 10/2006Professor für Psychologie, Technische Universität Kaiserslautern
08/1995 - 04/1999Wiss. Assistent, Institut für Entwicklungspsychologie, Sozialpsychologie und Methoden der Psychologie, Freie Universität Berlin
06/1993 - 07/1995Lehrbeauftragter, Institut für Psychologie, Universität Potsdam
01/1990 - 12/1994Wiss. Mitarbeiter, Institut für Psychologie, Freie Universität Berlin (Abt. Allgemeine Psychologie und Biopsychologie)
07/1986 - 12/1989Wiss. Mitarbeiter, Projekt "Kognitionspsychologische Bewertung von Dialogstrukturen in der Mensch-Rechner Interaktion, Institut für Psychologie, Freie Universität Berlin

Publications

Beck, J., Dutke, S., & Utesch, T. (2025)
In: Learning and Instruction, 95
Type of Publication: Research article (journal)
Beck, J., Dutke, S., & Utesch, T. (2023)
In: AERA Annual Meeting, Chicago, IL, United States.
Type of Publication: Poster
Beege, M.; Scherer, D.; Weiß, E. (2023)
In: Frontiers in Education, 8
Type of Publication: Research article (journal)
Papageorgi, I.; Falzon, N.; Sokolova, L.; Stuchlikova, I.; Salvatore, S.; Williamson, M.; Foster, J.; PavlinBernardic, N.; Beara, M.; Bakker, H.; Dutke, S. (2023)
In: Psychology Learning and Teaching, 23(1)
Type of Publication: Research article (journal)
Scherer, D.; Verkühlen, A.; Dutke, S. (2023)
In: Instructional Science, 51
Type of Publication: Research article (journal)
Show all publications

Projects

Duration: 01/01/2021 - 31/01/2024 | 2nd Funding period
Funded by: BMBF - Qualitätsoffensive Lehrerbildung
Type of project: Participation in BMBF-joint project
Duration: since 01/01/2018
Type of project: Own resources project
Duration: 11/09/2017 - 14/09/2017
Funded by: Participation / conference fees , German Psychological Society, DFG - International Scientific Events
Type of project: Scientific Event
Duration: since 01/07/2012
Type of project: Own resources project
Duration: since 01/01/2012
Type of project: Own resources project
Show all projects

Talks

Was wissen Lehrkräfte über die Motivation ihrer Schüler*innen?
Dutke, S., Beck, J., & Hinnersmann, P. (11/09/2024)
Bundeskongress für Schulpsychologie, Hamburg
Type of talk: scientific talk
Lehrkräfteurteile über Schüler:innenmotivation durch kognitives Feedback ändern
Beck, J., Dutke, S., & Utesch, T. (20/09/2023)
19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kiel
Type of talk: scientific talk
Does irrelevant information reduce the quality of teacher judgments of student motivation?
Beck, J., Dutke, S., & Utesch, T. (23/08/2023)
20th European Association of Research in Learning and Instruction Conference, Thessaloniki
Type of talk: scientific talk
Verringern irrelevante Informationen die Qualität von Lehrkräfteurteilen über die Motivation von Schüler:innen?
Beck, J., Dutke, S., & Utesch, T. (01/03/2023)
Zehnte Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Essen
Type of talk: scientific talk
Beeinträchtigen irrelevante Informationen die Berücksichtigung relevanter Informationen beim informellen Diagnostizieren von Motivation?
Beck, J., Dutke, S., & Utesch, T. (21/09/2022)
30. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Regensburg
Type of talk: scientific talk
Show all talks

Prizes

Best Paper Award of the European Psychology Learning and Teaching Conference 2017
Awarded by: European Psychology Learning and Teaching Conference 2017
Award given to: Barenberg, Jonathan; Schwieren, Juliane; Dutke, Stephan
Date of awarding: 15/09/2017
Type of distinction: Best publication award

Doctorates

Ursachen des Personalisierungseffekts
Candidate: Bolin, Julia, Sabrina | Supervisors: Dutke, Stephan; Souvignier, Elmar; Leopold, Claudia
Period of time: 01/01/2014 - 11/02/2030
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Physical activity and executive control in cognitive tasks
Candidate: Barenberg, Jonathan | Supervisors: Dutke, Stephan; Souvignier, Elmar; Winter, Bernward
Period of time: 01/01/2011 - 11/02/2030
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Effekte physischer Aktivität auf Shiftung-Leistungen
Candidate: Berse, Timo | Supervisors: Dutke, Stephan; Souvignier, Elmar; Winter, Bernwart
Period of time: 01/01/2010 - 11/02/2030
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Die Rolle der Position der Fragestellung beim Textverstehen von mathematischen Modellierungsaufgaben. Zwei empirische Studien mit Befragung und Eye-Tracking…
Candidate: Böswald, Valentin | Supervisors: Schukajlow, Stanislaw | Reviewers: Schukajlow, Stanislaw; Dutke, Stephan
Period of time: 01/07/2019 - 29/06/2023
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Unterrichtsbezogene Überzeugungen von Lehrkräften und Lehramtsstudierenden: Effekte auf Lernzuwächse von Schülerinnen und Schülern und Beeinflussbarkeit durch…
Candidate: Frank Egloff | Supervisors: Souvignier, Elmar; Dutke, Stephan
Period of time: 24/01/2017 - 29/03/2019
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster
Show all doctorates