Students’ and teachers’ perception of motivation: A lens model perspective

Grunddaten zum Vortrag

Art des Vortragswissenschaftlicher Vortrag
Name der VortragendenBeck, J., Utesch, T., & Dutke, S.
Datum des Vortrags30.06.2022
VortragsspracheEnglisch

Informationen zur Veranstaltung

Name der VeranstaltungSIG 1 & 4 Joint Conference of the European Association of Research in Learning and Instruction
Ort der VeranstaltungCádiz

Zusammenfassung

Albeit accurate identification of students’ motivation is a critical component in professional teaching, teachers struggle in judging motivation. To understand the underlying mechanisms, we examined information students and teachers use to judge students’ motivation. 298 students (Mage=14.8) and their 12 teachers (Mage=35) both judged students’ motivation on 1-item scales. Goal orientations, gender, immigration background, school grades, and characteristics of classes served as sources of information. Lens model analyses revealed an alignment of r=.28 (p =-.17). Teachers primarily used work avoidance (β=-.27) instead of learning goals. Teachers further fell for gender (β=-.14), immigration background (β=-.23), contributions on online learning platforms (β=.45) and grades (-.3
StichwörterAssessment, Goal orientation, Motivation, Quantitative methods

Vortragende der Universität Münster

Beck, Jan Ulrich
Professur für Lernpsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht (Prof. Dutke)
Dutke, Stephan
Professur für Lernpsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht (Prof. Dutke)
Utesch, Till Onno Friedrich
Juniorprofessur für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Schulpädagogik: Pädagogische Diagnostik und Potenzialentwicklung (Prof. Utesch)