BYOD vs pool: Effects on competence development and cognitive load

Krause, Maurice; Greefrath, Gilbert; Denz, Cornelia; Heinicke, Susanne; Heusler, Stefan; Janzik, Robin; Kramp, Bianca; Kremer, Fabienne E.; Laumann, Daniel; Leibrock, Barbara; Marohn, Annette; Masemann, Dörthe; Quandt, Thorsten; Reer, Felix; Souvignier, Elmar; Ubben, Malte

Forschungsartikel in Sammelband (Konferenz) | Peer reviewed

Zusammenfassung

In this article, we investigated differences in the effects of student-owned smartphones (BYOD) and provided smartphones (pool) on mathematics modeling competence development and cognitive load. Therefore, we conducted an intervention study, used a Rasch model and applied a mixed model ANOVA to investigate the competence development (n = 176) as well as a Mann-Whitney U test to investigate the cognitive load (n = 186). We showed that there is no significant difference between the two treatment groups in terms of their competence development (p = .876). For cognitive load, we showed for one task that learners in the BYOD group were significantly less cognitively loaded than learners in the pool group (p = .047) and no significant differences for four other tasks (.08 ≤ p ≤ .579).

Details zur Publikation

Herausgeber*innenHodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Ferretti, Federica
BuchtitelProceedings of the Twelfth Congress of the European Research Society in Mathematics Education (CERME12)
Seitenbereich2783-2790
VerlagSelbstverlag / Eigenverlag
ErscheinungsortBozen-Bolzano, Italy
Titel der ReiheCERME Proceedings Series
Nr. in Reihe12
StatusVeröffentlicht
Veröffentlichungsjahr2022
Sprache, in der die Publikation verfasst istEnglisch
Konferenz12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education - CERME12, Bozen-Bolzano, Italien
ISBN9791221025378
Link zum Volltexthttp://erme.site/wp-content/uploads/2023/02/Proceedings_CERME12.pdf
Stichwörterhandheld devices, technology planning, influence of technology, BYOD, smartphone

Autor*innen der Universität Münster

Denz, Cornelia
MExLab ExperiMINTe
Greefrath, Gilbert
Professur für Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufen (Prof. Greefrath)
Heinicke, Susanne Monika
Professur für Didaktik der Physik (Prof. Heinicke)
Heusler, Stefan
Professur für Didaktik der Physik (Prof. Heusler)
Janzik, Robin
Professur für Kommunikationswissenschaft, Schwerpunkt: Onlinekommunikation (Prof. Quandt)
Krause, Maurice
Professur für Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufen (Prof. Greefrath)
Kremer, Fabienne Elisabeth
Institut für Didaktik der Chemie
Laumann, Daniel
Institut für Didaktik der Physik
Leibrock, Barbara
MExLab ExperiMINTe
Marohn, Annette
Professur für Didaktik der Chemie (Prof. Marohn)
Masemann, Dörthe
MExLab ExperiMINTe
Niedermeier, Bianca
Institut für Didaktik der Physik
Quandt, Thorsten
Professur für Kommunikationswissenschaft, Schwerpunkt: Onlinekommunikation (Prof. Quandt)
Reer, Felix
Institut für Kommunikationswissenschaft
Souvignier, Elmar
Professur für Diagnostik und Evaluation im schulischen Kontext (Prof. Souvignier)
Ubben, Malte
Institut für Didaktik der Physik