Krause, Maurice; Greefrath, Gilbert; Denz, Cornelia; Heinicke, Susanne; Heusler, Stefan; Janzik, Robin; Kramp, Bianca; Kremer, Fabienne E.; Laumann, Daniel; Leibrock, Barbara; Marohn, Annette; Masemann, Dörthe; Quandt, Thorsten; Reer, Felix; Souvignier, Elmar; Ubben, Malte
Forschungsartikel in Sammelband (Konferenz) | Peer reviewedIn this article, we investigated differences in the effects of student-owned smartphones (BYOD) and provided smartphones (pool) on mathematics modeling competence development and cognitive load. Therefore, we conducted an intervention study, used a Rasch model and applied a mixed model ANOVA to investigate the competence development (n = 176) as well as a Mann-Whitney U test to investigate the cognitive load (n = 186). We showed that there is no significant difference between the two treatment groups in terms of their competence development (p = .876). For cognitive load, we showed for one task that learners in the BYOD group were significantly less cognitively loaded than learners in the pool group (p = .047) and no significant differences for four other tasks (.08 ≤ p ≤ .579).
Denz, Cornelia | MExLab ExperiMINTe |
Greefrath, Gilbert | Professur für Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufen (Prof. Greefrath) |
Heinicke, Susanne Monika | Professur für Didaktik der Physik (Prof. Heinicke) |
Heusler, Stefan | Professur für Didaktik der Physik (Prof. Heusler) |
Janzik, Robin | Professur für Kommunikationswissenschaft, Schwerpunkt: Onlinekommunikation (Prof. Quandt) |
Krause, Maurice | Professur für Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufen (Prof. Greefrath) |
Kremer, Fabienne Elisabeth | Institut für Didaktik der Chemie |
Laumann, Daniel | Institut für Didaktik der Physik |
Leibrock, Barbara | MExLab ExperiMINTe |
Marohn, Annette | Professur für Didaktik der Chemie (Prof. Marohn) |
Masemann, Dörthe | MExLab ExperiMINTe |
Niedermeier, Bianca | Institut für Didaktik der Physik |
Quandt, Thorsten | Professur für Kommunikationswissenschaft, Schwerpunkt: Onlinekommunikation (Prof. Quandt) |
Reer, Felix | Institut für Kommunikationswissenschaft |
Souvignier, Elmar | Professur für Diagnostik und Evaluation im schulischen Kontext (Prof. Souvignier) |
Ubben, Malte | Institut für Didaktik der Physik |