Julia Niebergall, M.A.

Current affiliations

  • Professur für Public Relations (Prof. Röttger)

Curriculum Vitae (CV)

  • Trust Research
  • Strategic Communication
  • Media Usage
  • Media Effects

Academic Education

2010 - 2014Master's degree in Communication Studies, WWU Münster
2012Semester abroad at the University Vytautas-Magnus in Kaunas, Lithuania
2005 - 2009Bachelor's degree in Applied Media and Communication Studies, TU Ilmenau

Work Experience

since 11/2018Research Analyst | Markt- & Mediaforschung | [m]science - a GroupM company (Düsseldorf)
2015 - 2018Doktorandin | DFG-Graduiertenkolleg „Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt“ / Wissenschaftliche Mitarbeiterin | Institut für Kommunikationswissenschaft (IfK)
2014 - 2015Communication Consultant | Carat Deutschland (Hamburg)
2013 - 2014Traineeship Communication Consulting | Carat Deutschland (Hamburg)
2010 - 2013Internship / Student Assistant | Client Service & SCC | Millward Brown Germany (Hamburg)
2009Student Assistant | Sales Service/ Ad Management | Bauer Media Group (Hamburg)
2007 - 2008 Internship | Research International Deutschland (Hamburg) (now: TNS Infratest)

Publications

Niebergall Julia, Röttger Ulrike (2019)
In: Wesselmann, Matthias (eds.), Praxishandbuch Content Marketing. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Type of Publication: Research article (book contribution)
Niebergall Julia, Röttger Ulrike (2017)
In: Hoffjann Olaf, Seidenglanz René (eds.), Allmächtige PR, ohnmächtige PR. Die doppelte Vertrauenskiste der PR.. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Type of Publication: Research article (book contribution)

Projects

Duration: 01/04/2012 - 31/03/2021 | 2nd Funding period
Funded by: DFG - Research Training Group
Type of project: Main DFG-project hosted at University of Münster

Talks

Content Marketing als aktuelles Phänomen der Entgrenzung in der strategischen Kommunikation - eine kommunikationswissenschaftliche Verortung.
Niebergall, Julia; Röttger, Ulrike; Wiencierz, Christian (24/11/2017)
DGPuK-Fachgruppentagung Werbekommunikation und PR & Organisationskommunikation 2017. Das Verhältnis von Public…, Wien, Austria
Type of talk: scientific talk
Trust in PR Experts: Journalists’ Perceptions and Potential Measures to Strengthen It.
Niebergall, Julia; Röttger, Ulrike (14/10/2017)
EUPRERA 19th Annual Congress 2017. Public Relations and the Power of Creativity Strategic opportunities, innovation and…, University of the Arts London
Type of talk: scientific talk
Content Marketing and its Effects on Trustworthiness of Sender and Message Credibility: An Explanatory Study.
Niebergall, Julia (25/05/2017)
ICA Public Relations Division PhD Student Workshop, San Diego
Type of talk: scientific talk
Zielgruppenspezifische Mediaplanung im Rahmen eines Social CRMs.
Wiencierz, Christian; Niebergall, Julia (17/11/2016)
3. Tagung 2016 der DGPuK-Fachgruppe Werbekommunikation. Mediaplanung und Zielgruppenforschung: Ansätze, Modelle,…, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Type of talk: scientific talk