Professional vision of teaching as focus-specific or focus-integrated skill – conceptual considerations and video-based assessment

Dückers, Christina; Hörter, Philip; Junker, Robin; Holodynski, Manfred

Forschungsartikel (Zeitschrift) | Peer reviewed

Zusammenfassung

In their professional vision (PV) of the classroom situation, teachers have to consider different foci such as classroom management (CM) and instructional support (IS) concurrently. However, in teacher education different foci of PV are taught almost always separately, raising the question whether PV is focus-specific or focus-integrated. Therefore, we developed a video-based assessment with an open response format for concurrently assessing student teachers’ PV of CM and IS (n = 177). We calculated structural equation models to identify the relationship between latent facets of PV. The comparison of the models revealed that a focus-specific conceptualization of PV fits data best.

Details zur Publikation

FachzeitschriftTeaching and Teacher Education
Jahrgang / Bandnr. / Volume117
Seitenbereich103797null
StatusVeröffentlicht
Veröffentlichungsjahr2022 (30.05.2022)
Sprache, in der die Publikation verfasst istEnglisch
DOI10.1016/j.tate.2022.103797
Link zum Volltexthttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X22001718
StichwörterProfessional vision; Teacher competence; Classroom management; Instructional support; Video-based assessment

Autor*innen der Universität Münster

Dückers, Christina
Professur für Entwicklungspsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht (Prof. Holodynski)
Holodynski, Manfred
Professur für Entwicklungspsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht (Prof. Holodynski)
Hörter, Philip
Professur für Entwicklungspsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht (Prof. Holodynski)
Junker, Robin
Professur für Entwicklungspsychologische Voraussetzungen für Erziehung und Unterricht (Prof. Holodynski)