Towards an alternative approach to modelling in school mathematics

Schürmann Uwe

Forschungsartikel (Zeitschrift) | Peer reviewed

Zusammenfassung

This article analyses the philosophical underpinnings of mathematical modelling with the focus on the modelling cycles in mainstream mathematics education. Due to its background of epistemological representation, the main focus is set on Kantian philosophy. I argue that representational thinking leads to a problematic view on mathematics and its relation to reality. Finally, I outline an alternative approach to mathematical modelling according to Deleuze's differential ontology.

Details zur Publikation

Jahrgang / Bandnr. / Volume15
Ausgabe / Heftnr. / Issue1
Seitenbereich228-250
StatusVeröffentlicht
Veröffentlichungsjahr2018
Sprache, in der die Publikation verfasst istEnglisch
Link zum Volltexthttps://scholarworks.umt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1425&context=tme
StichwörterDeleuze; Kant; Modelling; Mathematics Education; Representation

Autor*innen der Universität Münster

Schürmann, Uwe
Professur für Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufen (Prof. Greefrath)