Was muss man tun, um sicher die richtige Lösung zu finden? Quellenpräferenzen von Grundschulkindern in verschiedenen Fachkontexten

Porsch T., Bromme R., & Pollmeier J.

Forschungsartikel (Zeitschrift) | Peer reviewed

Zusammenfassung

In an experimental design study knowledge source preferences of elementary school children (N = 225) in familiar school environments were investigated and analyzed with respect to the influence of school subject (math or science lesson) and curricular topic (floating and sinking, sorting magnitudes, assigning values). Results show that elementary school children have clear preferences where to obtain information relevant for working on school assignments. The children prefer gaining knowledge by acting (try something out, planning) and calculating compared to external sources (e. g., books, teacher, internet), but this difference is less strong in a science lesson context than in a math lesson context.

Details zur Publikation

FachzeitschriftZeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
Jahrgang / Bandnr. / Volume42
Ausgabe / Heftnr. / Issue2
Seitenbereich90-98
StatusVeröffentlicht
Veröffentlichungsjahr2010 (31.12.2010)
Sprache, in der die Publikation verfasst istDeutsch
Stichwörterschool subject sources of knowledge division of cognitive labor elementary school evidence academic self-concepts epistemological beliefs cognitive labor knowledge questionnaire predictions information testimony countries division

Autor*innen der Universität Münster

Bromme-Koch, Rainer
Professur für Pädagogische Psychologie (Prof. Bromme)
Pollmeier, Judith
Institut für Didaktik des Sachunterrichts
Porsch, Torsten
Professur für Pädagogische Psychologie (Prof. Bromme)