Professionelle digitale Kompetenz bei Lehramtsstudierenden fördern! Wie kann Computational Thinking durch den Einsatz von Bildungsrobotik in der Hochschullehre vermittelt werden? Wissenschaftliche Schriften der Universität Münster VI, Band 26Open Access

Fehrmann, R

Book (monograph)

Abstract

This quantitative study investigates the state of professional digital competence of (pre-service) teachers as well as university possibilities for initiating an expansion of competence. Main focus is on computational thinking, as teachers are tasked with teaching digital competence to students in order to prepare them for future developments in digitization and the resulting impact on learning, teaching, and life. As part of the research project »Learning Robots in Education« an intervention seminar is designed, which offers approaches to learning with, about and through algorithms on the basis of educational robotics, makes technological phenomena comprehensible and increases professional digital competence among students. The aim is to generate implications for teacher training and to make the potentials of educational robotics accessible for the teaching of competencies (not only) at universities by including specific teaching strategies.

Details about the publication

Publishertredition
Place of publicationAhrensburg
Title of seriesWissenschaftliche Schriften der Universität Münster VI
Volume of series26
StatusPublished
Release year2024 (24/06/2024)
Language in which the publication is writtenGerman
DOI10.17879/37908713757
Link to the full texthttps://go.rfehrmann.de/diss
KeywordsGrundschule; Haupt- und Realschule; Gymnasium; Mediendidaktik; Informatik; Fächerübergreifender Unterricht; Fächerübergreifendes Lernen; Lehrerausbildung; Hochschule; Lehramtsstudium; Kompetenz; Kompetenzerwerb; Kompetenzentwicklung; Problemlösen; Modellieren; Codierung; Digitalisierung; Bildung; "Digitale Medien"; "Digitales Lernen"; Fortbildung; Kollaboration; Handlungskompetenz; Kompetenzmessung; Kooperation; Kooperationsfähigkeit; Kreativität; Kreativitätsentwicklung; Lehrerbildung; Medienpädagogik; Mediensoziologie; Organisationsentwicklung; Roboter; Robotik; Schulqualität; Qualitätsentwicklung; Unterrichtsentwicklung; Verantwortung; Medienpädagogik; Deutschland;

Authors from the University of Münster

Fehrmann, Raphael
Professur für Grundschulpädagogik (Prof. Zeinz)
Institute of Educational Sciences (IfE)
Center of Interdisciplinary Sustainability Research (ZIN)

Projects the publication originates from

Duration: since 01/01/2020
Funded by: Universitätsgesellschaft Münster e.V.
Type of project: Individual project

Preisverleihungen erhalten für die Publikation

Dissertation Award of the Division for Media Education
Awarded by: Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Award given to: Fehrmann, Raphael
Announced at: 19/09/2025 | Date of awarding: 19/09/2025
Type of distinction: Research award or other distinction

Vorträge zur Publikation

Mit dem Ozobot Kompetenzen des Computational Thinking in inklusiven Settings fördern
Fehrmann, Raphael (10/10/2024)
Digitalität | Daten | Deutungen - Zukünfte der Medienpädagogik, Vechta
Type of talk: scientific talk
Hands on Educational Robotics! Mit den Lernroboter BeeBot und Ozobot Kompetenzen des Problemlösens fördern
Fehrmann, Raphael (09/10/2024)
Digitalität | Daten | Deutungen - Zukünfte der Medienpädagogik, Universität Vechta, Vechta
Type of talk: scientific talk
Educational Robotics in der Grundschule?! Wie der Lernroboter Ozobot dazu dienen kann, Problemlösekompetenz zu fördern!
Fehrmann, Raphael (23/09/2024)
Das 3. Kamener SchulGespräch – gemeinsam machen wir Schule besser, Kamen
Type of talk: scientific talk
Professionelle digitale Kompetenz von Grundschullehramtsstudierenden und die Vermittlung von Problemlösekompetenz – Eine quantitative Längsschnittstudie
Fehrmann, Raphael; Zeinz, Horst (03/07/2024)
Grundschule für morgen: Entwicklungslinien und Perspektiven. Grazer Grundschulkongress, Graz
Type of talk: scientific talk
Wie der Einsatz von Bildungsrobotik in der Hochschullehre die professionelle digitale Kompetenz von Grundschullehramtsstudierenden fördern kann – Eine…
Fehrmann, Raphael (28/06/2024)
Lernkulturen in der Digitalität gestalten. Potenziale, Konzepte und Praktiken, Universität Vechta, Vechta
Type of talk: scientific talk

Promotionen, aus denen die Publikation resultiert

How do pre-service teachers rate their professional digital competence? - An intervention study for the promotion of professional digital competence with a…
Candidate: Fehrmann, Raphael M. Ed. | Supervisors: Professor Dr. Horst Zeinz; Professor Dr. Ferdinand Stebner (UOS) | Reviewers: Professor Dr. Horst Zeinz; Professor Dr. Ferdinand Stebner
Period of time: 01/09/2019 - 10/10/2023
Doctoral examination procedure finished at: Doctoral examination procedure at University of Münster