Evaluierung eines Spiritual-Care-Curriculums für Hospizbegleiter / Evaluation of a Spiritual Care Curriculum for Hospice Volunteers

Gratz M, Roser T, Kittelberger F, Paal P

Research article (journal) | Peer reviewed

Abstract

Hintergrund: Es wurde ein Spiritual-Care-Curriculumentwickelt auf der Basis einer bundesweitenErhebung und eines Fokusgruppeninterviewsmit Koordinatoren bzw. Spiritual-Care-Referentenbzgl. wichtiger Unterrichtsthemen, -ziele und-methoden.Ziel: Spiritualität als unverzichtbarer Bestandteilvon Palliative Care verlangt ein Schulungskonzept,das offen ist für das Spiritualitätsverständnisder Begleiteten, der Begleiter und des Hospizdienstes.Um der prinzipiellen Offenheit willenbedarf es einiger Schulungsleitlinien im Blick aufdie Bestimmung von Unterrichtszielen und -inhaltensowie Methoden, die dem jeweiligen Hospizdiensteine flexible und individuelle Gestaltungermöglichen. Ziel dieser Untersuchung wardie Praxisnähe und -tauglichkeit des vorliegendenCurriculums durch Praktiker.Methode: Ein Testlauf mit 21 Teilnehmern wurdeanhand von Fragebögen evaluiert. Die Auswertungerfolgte mittels SPSS 21 und qualitativer Inhaltsanalyse.Ergebnisse: Die 11 einzelnen Themen sollten hinsichtlichInhalt, Umfang und Methode bewertetwerden. Insbesondere auf der methodischen Ebenewurde Verbesserungspotenzial festgestellt. Diejeweils wichtigsten Unterrichtsziele konnten sehrkonkret ermittelt werden. Das Curriculum wurdeals sehr geeignet eingeschätzt, um Hospizbegleiterauf ihren Dienst vorzubereiten. Es erwies sichauch als geeignete Basis für Referenten zur individuellenGestaltung ihres Unterrichts.Fazit: Das nach dem Testlauf weiterentwickelteCurriculum wird den Hospizdiensten eine Hilfestellungbieten, ein eigenes Spiritual-Care-Schulungsformat(weiter) zu entwickeln oder einenkonkreten Auftrag an Referenten zu erteilen. Background: A spiritual care curriculum was developedbased on the results of a survey on thespiritual care training situation and on a focusgroup interview with coordinators or spiritualcare trainers discussing the main training themes,aims and methods.Aim: Spirituality is an essential and individual dimensionof palliative care that requests a trainingprogram which includes the spirituality of the patient,of the volunteer and the hospice home careservice. To ensure the openness of the trainingprogram it is necessary to offer a guidelineregarding the training aims, themes, and methodsto allow a flexible and individual arrangement bythe hospice home care services. The aim was totest the practicability of given curriculum.Method: A test run with 21 participants was evaluatedwith questionnaires. SPSS 21 and qualitativeanalysis were used to get the results.Results: Eleven themes were expected to be evaluatedin terms of contents, time spent for eachtheme and methods. Especially answers concerningthe methods revealed options to improve.Training aims for each theme were specified indetail. The curriculum was estimated to be ableto prepare hospice volunteers for their duty. Itwas also seen to be helpful for spiritual careteachers to arrange an individual training program.Conclusion: The curriculum was improved afterthe test run based on the results. The final guidelinewill assist hospice home care services tocreate or enhance an individual training programor provides a detailed mandate to a trainer.

Details about the publication

Volume16
Page range57-64
StatusPublished
Release year2015
Language in which the publication is writtenGerman
DOI10.1055/s-0034-1387542
KeywordsEhrenamtliche; Spiritualität; Hospizarbeit; Schulung; Spirituelle Begleitung; Curriculum; volunteers; spirituality; hospice work; training; spiritual care; curriculum

Authors from the University of Münster

Gratz, Margit
Professur für Praktische Theologie mit dem Schwerpunkt Religionspädagogik (Prof. Grethlein)
Roser, Traugott
Professorship of Practical theology with a focus on homiletics, liturgy, pastoral care and church leadership (Prof. Roser)