Intubation, tracheostomy, and decannulation in patients with Guillain-Barré-syndrome-does dysphagia matter?

Schroeder JB, Marian T, Muhle P, Claus I, Thomas C, Ruck T, Wiendl H, Warnecke T, Suntrup-Krueger S, Meuth S, Dziewas R

Forschungsartikel (Zeitschrift) | Peer reviewed

Zusammenfassung

Introduction: Although patients with Guillain–Barré syndrome frequently require orotracheal intubation and tracheostomy, the incidence and relevance of neurogenic dysphagia prior to intubation and risk factors for prolonged requirement for a tracheal cannula have not yet been identified. Methods: Retrospective analysis of the medical records of 88 patients was performed. Clinical characteristics were compared between intubated and nonintubated patients and between immediately decannulated and not immediately decannulated patients. Results: Thirty-five (39.7%) patients required tracheostomy. Neuromuscular weakness and related respiratory insufficiency were the main reasons for intubation. In the subgroup of tracheotomized patients, immediate decannulation after completed respiratory weaning was possible in 14 (40%) patients. The severity of dysphagia, in particular pharyngolaryngeal hypesthesia, was related to the length of cannulation. Discussion: Respiratory muscle weakness is the main reason for intubation, whereas neurogenic dysphagia is the main risk factor for persisting cannulation. Dysphagia after weaning is most frequently characterized by severe laryngeal sensory deficit.

Details zur Publikation

FachzeitschriftMuscle and Nerve
Jahrgang / Bandnr. / Volume59
Ausgabe / Heftnr. / Issue2
Seitenbereich194-200
StatusVeröffentlicht
Veröffentlichungsjahr2019
Sprache, in der die Publikation verfasst istEnglisch
DOI10.1002/mus.26377
Stichwörterdecannulation; dysphagia; Guillain–Barré syndrome; neuroimmunology; tracheostomy

Autor*innen der Universität Münster

Claus, Inga
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Dziewas, Rainer
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Marian, Thomas
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Meuth, Sven
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Muhle, Paul
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Ruck, Tobias
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Schröder, Jens Burchard
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Suntrup-Krüger, Sonja
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Thomas, Christian
Institut für Neuropathologie
Warnecke, Tobias
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie
Wiendl, Heinz Siegfried
Klinik für Neurologie mit Institut für Translationale Neurologie